Høringssvar til Fritids- og Folkeoplysningspolitikken

9800 Hjørring

Lønstrup 27. april 2019

Høringssvar – Fritids- og Folkeoplysningspolitik for Hjørring Kommune

Landsbyforum har med interesse læst og gennemgået ”Fritid & Fællesskab”, udkast til ny Fritids- og Folkeoplysningspolitik for Hjørring Kommune. Vi er i Landsbyforum enige om, at politikken spiller godt sammen med kommunens landdistriktsstrategi og det praktiske arbejde i landdistriktet. Særligt hæfter vi os ved, at der også i ”Fritid & Fællesskab” er fokus på frivillighed og på at anerkende og uddanne frivillige ledere i foreningslivet.

I afsnittet Fritid for alle er det glædeligt, at brobygning mellem skoler, dagtilbud og fritids- og foreningslivet er i fokus:

”Brobygning mellem skoler, dagtilbud og fritids- og foreningslivet spiller en afgørende rolle for vores arbejde. Særligt folkeskolen har et stort ansvar for at motivere børn til et aktivt fritids- og foreningsliv og skabe sammenhæng mellem børnenes skole- og fritidsliv.”

I flere lokalsamfund i landdistriktet er det primære dag- og skoletilbud privat, og Landsbyforum skal derfor opfordre til, at man i politikken forholder sig til privat- og friskolers og private daginstitutioners mulighed for at være part i den indsats, der er lagt op til, omkring sammenhæng mellem børnenes skole- og fritidsliv.

Tove Marquardsen
Pv. Landsbyforum